14 Ağustos 2017 Pazartesi

Fareler ve İnsanlar - John Steinbeck


Kitabın adı: Fareler ve İnsanlar
Yazarı: John Steinbeck (Türkçesi: Leyla Özcengiz)
Remzi Kitabevi, 110 Sayfa

Kitaplarla alakalı bir televizyon programı izlemiştim. Kitaplar ve yazarlar üzerine güzel bir programdı. Pek çok kitap ve yazar ismi not ettim kendimce. Fareler ve İnsanlar kitabı da o programdan adını öğrendiğim kitaplardan bir tanesiydi. Geçenlerde kütüphanede bulunca ödünç aldım.

Kitabın arka kapağında, kitabı özetler nitelikte iki paragraf yer alıyor. Ona yer vermek istiyorum:


George ve iriyarı saf arkadaşı Lennie, yersiz yurtsuz kişilerdir. Dünyada sahip oldukları tek şey, aralarındaki dostluk ve günün birinde yerleşip huzur içinde yaşayabilecekleri, kendilerine ait bir araziye sahip olma hayalidir.

Kaliforniya’da, Salinas Vadisi’ndeki bir çiftlikte iş bulan iki arkadaş, hayallerindeki arazi için gereken parayı biriktirmeyi planlamaktadır. Ama bir çocuğun zekâsına, aynı zamanda da korkunç bir güce sahip olan Lennie’nin başı sürekli derde girmektedir. Ve bu kez yine belaya bulaştığında, George’un çabaları arkadaşını kurtarmaya yetmeyecektir…

Kitabı okuyunca bu iki paragrafı daha iyi anlıyor insan. Bence bu kitap, ancak böyle özetlenebilirdi.

Kitabın başından sonuna kadar karamsar ve gergin bir hava hâkim. Zaman zaman mutlu anların ve hayallerin olduğu olsa da, o sis bulutu dağılmıyor. Her an kötü bir şey olacakmış hissini veriyor. Kitap çok uzun olmadığı için bu yönü zevk verip insanda merak uyandırıyor ama daha uzun bir kitap olsaydı bu durum can sıkıcı olabilirdi.

Ayrıca kitapta anlatılanlar her ne kadar kurgu olsa da bir yönüyle de gerçeği yansıtıyor. Kitapta bahsedilen yaşantılar şuan pek çoğumuza uzak gelse de birileri o tür hayatlar yaşadılar ve belki de hâlâ yaşıyorlar. Beni etkileyen bir diğer tarafı da bu oldu.

Kitap ortaokul ve lise düzeyindeki okuyuculara hitap ediyor diye kategorize edilmiş. Belki alt limit olarak bu kabul edilebilir ama bence bunun bir önemi yok. Farklı yaş guruplarındaki insanlar da okuyabilir bence. Hatta internette yaptığım kısa bir araştırma sonucunda bu kitabın pek çok kimse tarafından beğenilip, üzerine çokça yorumlar yapıldığını, yazılar yazıldığını gördüm. Kısa ama etkili bir kitap, tavsiye ederim.


Son olarak; kitabın, kütüphanede farklı bir yayın evinden, farklı bir çevirmen tarafından çevrilmiş bir versiyonu daha vardı. İkisi arasında kararsız kaldım, bir tercih yapmam gerekiyordu ve hiçbir sebebi olmadan bu çeviriyi seçtim (: Diğer çevirileri de tercih edilebilir.

"O iyi biri", dedi Slim. "İnsanın iyi olması için zeki olması gerekmez. Ben hep tersi olduğunu düşünürüm. Zehir gibi zeki adamlar her zaman iyi insan olmayabilir."
- sayfa 46 -


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız bizim için çok değerlidir. Lütfen yorum yapın.